Sportblessures

Veel blessures ontstaan wanneer je te snel te grote prestaties wil leveren, omdat dan de spieren en gewrichten te zwaar of verkeerd worden belast. Onjuiste trainingsmethoden, slechte voorbereiding of warming up, onvoldoende conditie, slecht materiaal of verkeerd uitrusting zijn ook vaak voorkomende oorzaken.

Bouw je training daarom zorgvuldig op, neem pijnsignalen serieus en geef oude blessures de tijd om te herstellen.

Zorg voor gezonde voeding en neem voldoende rust. Na de inspanning hoef je echter niet meteen te gaan rusten. In de spieren hebben zich allerlei afvalstoffen opgehoopt, die pijn en een vermoeid gevoel veroorzaken. Tijdens de zogenaamde ’cooling down’ worden deze afvalstoffen afgevoerd, waardoor spierpijn wordt voorkomen.

Acute blessures worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een val, klap, botsing of verkeerde beweging. Vaak ontstaat
dan een zwelling, kneuzing, scheuring, verstuiking of botbreuk.

Een chronische blessure, ook wel overbelastingsblessure genoemd, ontstaat door het voortdurend herhalen van
een (vaak verkeerd uitgevoerde) beweging waardoor bepaalde spieren en pezen overbelast raken. Een tennisarm is hier een voorbeeld van.

Sportblessures kunnen ook ontstaan door interne factoren, zoals leeftijd, lichaamsbouw, een afwijkend bewegingspatroon, een slechte houding of de invloed van bepaalde ziekten (infecties).

Als je een eerlijke oordeel / diagnose van je blessure zoekt, kan ik je erbij helpen

Kijk naar  http://www.voorkomblessures.nl/ voor een zeer uitgebreide site puur gericht op sportblessures.

ByVincent
Beukenallee 19
8019 BA Zwolle

Tel: 06 460 253 54
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.byvincent.nl

facebook.com/vincentlinckers
twitter: @VincentLinckers
linkedin: Vincent Linckers